27 Zelfvertrouwen Vergroten Oefeningen Die je MOET Weten

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Weet jij wat pas klote is:

Net mis grijpen.

Stel een van je beste maatjes komt met een krankzinnig goed idee. Wat jij geweldig vindt. Maar je weet niet zeker of je het wel aandurft. Vervolgens zegt een andere gast net iets sneller ja.

Wat blijkt:

Je had de oprichter van taxibedrijf Uber kunnen zijn als je eerder ja had gezegd.

Of stel je voor... Je ziet een beeldschone blonde dame. Je wilt op haar afstappen, maar zodra je de eerste stap zet is een gladjakker met gestreken overhemd je voor.

Dit is frustrerend. Niet?

Dit kan voorkomen worden.

Hoe?

Door de volgende zelfvertrouwen vergrotende oefeningen uit te voeren. Zodat je de volgende keer niet eens nadenkt en niet mis grijpt.

Deel 1: Fysieke Oefeningen #1-5

#1: Een Goede Houding

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Als er één zelfvertrouwen vergroten oefening is die ik je zou mogen aanraden, dan is het een goede houding aannemen.

Het is wetenschappelijk onderbouwd dat dit voor 100% echt zelfvertrouwen kan zorgen.

En het mooie is dat je het zelfvertrouwen na een aantal keer oefenen net zo makkelijk krijgt, als dat je het licht aanzet met een lichtschakelaar.

Check het Tedx filmpje van lichaamsexpert Amy Cuddy hieronder maar:

... in het onderzoek van Amy Cuddy staat heel mooi dat krachtige lichaamshoudingen voor jou een positieve invloed hebben op je geslachtshormonen (testosteron) en je stresshormonen (cortisol). 

Door deze positieve invloed krijg je automatisch meer zelfvertrouwen.

#2: Kleed Je Fatsoenlijk

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Hoe kleden mensen met zelfvertrouwen zich?

Dit verschilt per keer. Maar als je mensen zoals George Clooney of Donald Trump bekijkt, dan zie je dat zij zich bijzonder goed kleden.

Ik weet dat jij geen privé-stylist hebt en dat je geen uren met je moeder wilt gaan shoppen.

Maar dat is geen excuus om je niet fatsoenlijk te kleden. Ik weet ook niet alle 18 manier om een das te knopen. Maar ik weet wel dat als er gaten in een shirt komen dat het weg moet.

Wolf Oefening: Check hier op Pinterest eens voor inspiratie hoe je jezelf goed kleed. 

#3: Slaap Genoeg

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Slaap is voor zwakkelingen. Ik slaap maar 4 uur per nacht.

Goed verhaal man. Tenzij jij een genetische freak bent die weinig behoefte heeft aan slaap.

Probeer dit dus niet.

Er zijn een hoop onderzoeken over slaap. Het komt er op neer dat je 6 tot 9 uur per nacht moet slapen.

Maar laten we eerlijk zijn. Jij merkt in de morgen vanzelf of je genoeg geslapen hebt. Hou je niet voor de gek en pak je slaap als je deze nodig hebt.

Ik kan na 4 uur slaap nog niet eens de weg aan een vreemde vragen. Laat staan met zelfvertrouwen op een beeldschone vrouw afstappen.

Dus probeer voor jezelf uit te vogelen hoeveel slaap je nodig hebt en zorg dat je deze krijgt.

#4: Verzorg Jezelf 

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Laat ik je twee simpele vragen stellen:

Voel jij je slechter na het tandenpoetsen?

Vind je douchen fijn?

Kijk. Na deze dingen voel jij jezelf beter.

Dus probeer vlak voordat je iets spannends gaat doen jezelf goed te verzorgen.

Wat is de zelfvertrouwen vergroten oefening dan?

Zoek uit met welke persoonlijke verzorging jij je het beste voelt.

#5: Beweeg 

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Voel je je slecht, angstig en onzeker?

Ga bewegen.

Voel je je depressief?

Ga bewegen

Voel je je gestressed?

Ga bewegen.

Ben je emotioneel instabiel?

Ga bewegen.

Ben je [nog 101 redenen]?

Jup. Je kan het antwoord wel raden. 

Kortom. Bewegen is een van de meest simpele manieren om je beter te voelen en meer zelfvertrouwen te krijgen. 

Wolf Oefening: Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen en minimaal 2 keer per week een actieve activiteit te doen. 

Deel 2: Mentale Oefeningen #6-11

#6: Doe Net Alsof

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

De quote van Muhammad Ali omschrijft dit het beste:

To be a great champion, you must believe you are the best. If you're not, pretend you are.

Muhammad Ali

Kijk. Niemand word in 1 keer de beste. Iedereen begint op deze aarde met een luier en een speen. Iedereen moet leren lopen.

Soms lijkt het alsof een baby kan lopen...

BOTS. Dan valt hij weer.

Zo is het ook met zelfvertrouwen. Blijf het oefenen. Doe alsof je zelfvertrouwen hebt en alsof alles gaat zoals je het hebt gepland.

Uiteraard hoef je dit niet altijd te doen. Soms mag je ook toegeven dat dingen niet gaan zoals je graag had gewild en je niet weet waar je het over hebt. Maar daar gaat dit artikel niet over.

#7: Speel Je Successen Opnieuw Af

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Waarschijnlijk ken je de volgende situatie wel: 

Je hebt niet echt een goede dag gehad. Je voelt je nog steeds klote als jij je vrienden ontmoet voor een avondje tafelvoetbal. Dan beginnen jullie herinneringen op te halen van jullie laatste zomervakantie samen. 

En een paar herinneringen later:

Je voelt je super goed en je bent de slechte dag vergeten.

Dit kun je ook oefenen met zelfvertrouwen. Denk aan een moment dat je succesvol was. Denk aan een moment dat je iets moedigs deed.

Op deze manier krijg je deze gevoelens terug. Dus ga jij je een stuk zelfverzekerder voelen.

#8: Visualiseer

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Stel je bent erg zenuwachtig om een mooie vrouw aan te spreken of je vrouw ten huwelijk te vragen.

Probeer dan voordat je naar de gelegenheid gaat te visualiseren dat je kalm bent en dat het allemaal goed verloopt.

Of dat je het goed oplost als er iets verkeerd gaat.

Dit doe je om 2 redenen:

  • Op deze manier oefent je brein om kalm te zijn en dingen op te lossen.
  • Je richt je aandacht op iets anders zodat je niet teveel focust op het zenuwachtig zijn. 

#9: Doe Je Huiswerk En Bereid Jezelf Voor

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Nee, je krijgt geen gouden ster of een kermit de kikker sticker van mij als jij dat doet.

Maar het geeft je wel zelfvertrouwen. Puur omdat je beter weet wat je kunt verwachten.

Stel je gaat naar een feestje en je weet dat het veganisten zijn die van bruin bier houden.

Dan kom je niet in pak met Champagne en verwacht je ook niet dat er een hamburger buffet is.

Misschien is dat feestje wel of niet je ding, maar je weet nu enigszins wat je kunt verwachten.

#10: Van Uitstel Komt Afstel

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Deze tip helpt je om mentale ruimte in je hoofd vrij te maken en geeft je indirect zelfvertrouwen. 

Als jij constant dingen aan het uitstellen bent.

Door bijvoorbeeld in plaats van naar de tandarts te gaan een marathon sessie Lord of the Rings te kijken.

Dan is je hoofd ondertussen steeds aan de tandarts aan het denken.

Dus stop met dingen uitstellen. Om je beter te kunnen focussen op de dingen die echt belangrijk zijn.

Ooooh. En. En. En. Voelt het niet 10x zo goed om 6 maanden niet meer naar de tandarts te hoeven?

Dat is ook nog een bijkomend voordeel. Dus geen smoesjes. 

#11: Maak Geen Smoesjes En Neem 100% Verantwoordelijkheid

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Mijn hond heeft mijn huiswerk opgegeten juffrouw.

Fuck die shit. Wij weten allemaal dat het niet waar is. Een wolf bedenkt geen smoesjes. Niemand is perfect. Soms gaan dingen verkeerd.

Maar zeg dan niet:

Dat komt door de drank dat kan ik niet helpen.

Want hoe komt die drank daar? Die heb jij met je eigen hand opgedronken. Dus zeg dan dat jij teveel hebt gedronken.

Als je het nog niet helemaal snapt. Check dit filmpje van sergeant Jocko Willink die geen smoesjes maakt over een friendly-fire:

... kortom. Je wilt eerlijk tegen jezelf zijn.

Kijk. Je kan proberen om jezelf en anderen voor de gek te houden. Maar ergens diep in je brein zit een stemmetje dat de waarheid weet.

Het is je eigen verantwoordelijkheid.

Zorg dus dat dit stemmetje je zelfvertrouwen vergroot en niet verkleint door geen smoesjes te maken.

Deel 3: Emotionele Oefeningen #12-16

#12: Humor

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Vraagje:

Wat was de laatste keer dat je moest lachen en je tegerlijker tijd slecht voelde?

Ik weet wat je antwoord is: "Nog nooit." 

Kijk. Lachen en lol zorgen voor een positieve invloed op bepaalde hormonen (serotonine, endorfine, dopamine en cortisol) waardoor jij je goed voelt.

Dus om je zelfvertrouwen te vergroten kun je oefenen met humor. Probeer van een klote situatie een grapje te maken.

Wolf oefening: Vervang het avondjournaal door stand up comedy of bekijk is een nieuwjaarsconference.

#13: Veroordeel Niemand

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Het eerste principe uit het wereldbekende boek How To Win Friends And Influence People van Dale Carnegie is:

Don't critcize, condemn or complain.

Dale Carnegie

​Wat heeft dit nou met zelfvertrouwen te maken?

​Simpel. Wat je je vaak ziet is dat mensen zich beter voelen dan anderen mensen, waardoor ze zich zelfverzekerder voelen. 

​Dit wil jij als (toekomstige) wolf absoluut niet. Omdat je zelfvertrouwen dan afhankelijk wordt van dit minderwaardigheid oordeel over de ander. 

Om je zelfvertrouwen op een gezonde manier raad ik je aan om alleen je 'huidige zelf' te vergelijken met je 'oude zelf'. Ben je een beter mens dan gisteren? Ben je zelfverzekerder dan vorige week?

#14: Stop Met Liegen

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Luister bro. Er zitten alleen maar nadelen aan liegen tegen jezelf en anderen.

Vroeg of laat krijg je de leugen recht in je gezicht terug (met een vol glas bier bijvoorbeeld).

Enkele veel voorkomen die schapen maken als ze mekkeren: ​

  • Het is te moeilijk. (Waarheid: Ik heb andere prioriteiten en/ of ik heb geen zin.)
  • Ik heb niet (genoeg) tijd. (Waarheid: Ik heb andere prioriteiten en/of ik heb geen zin.)
  • Ik heb niet genoeg talent. (Waarheid: Ik heb andere prioriteiten en/of ik heb geen zin.)
  • Ik kan het altijd nog later doen. (Waarheid: Ik heb andere prioriteiten en/of ik heb geen zin. En dat later doen gebeurt NOOIT.)

... uiteraard is het soms ook de waarheid. Maar 99 van de 100 keer is dit niet het geval. 

Maar waarom liegen mensen tegen anderen dan?

Simpel. Om je beter voor te doen. Maar helaas weet je brein dat het niet waar is. Dus nu doe jij je beter voor.

Hierdoor ga jij je onzekerder voelen, omdat je elke keer dit leugen moet waar maken. Dus stop daarmee.

#15: Zoek Een Voorbeeld Figuur

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Iemand waar je tegen op kijkt. Iemand die je respecteert. Iemand die je nieuwe dingen kan leren. Iemand die meer van je verwacht dan de status quo.

Door in de buurt te zijn van een voorbeeldfiguur leer je veel bewust en onbewust:

  • Je pikt de 1001 zelfverzekerde lichaamstaal signalen op.
  • Je leert hoe je jouw stem op een zelfverzekerde manier gebruikt.
  • Je ontdekt hoe deze persoon op elke situatie reageert. 

... en het mooie is dat jij dit ook gaat doen na enige tijd. Dit komt door de zogenaamde spiegelneuronen

Een van de rijkste mannen ter wereld Warren Buffett heeft hier een geweldige oefening voor. Check die hieronder in het filmpje: ​

... laat in een reactie onder deze blog achter wie jouw voorbeeldfiguur is om je zelfvertrouwen te vergroten. 

#16: Wordt Comfortabel Met Oncomfortabel Zijn

Ben er oké mee dat het spannend is om een presentatie te geven of op een date te gaan. Laat staan om als lange slungel naar een bodybuilder gym te gaan of als 24/7 gamer te beginnen met volksdansen.

Dit ongemakkelijk voelen hoort erbij. Mensen zullen altijd bepaalde angsten blijven houden.

Vroeger waren deze angsten er om te overleven. Die zitten er helaas al duizenden jaren in dus die gaan niet zomaar weg.

Je kunt maar beter comfortabel worden met het nare gevoel van angst en spanning.

Deel 4: Spirituele Oefeningen #17-20

#17: Dankbaarheid

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Nee, ik ga je niet vertellen dat je in een klooster moet gaan zitten en gelukkig moet worden van thee zetten.

Maar door dankbaarheid kan jij het leven met een andere bril zien.

Je mag namelijk blij zijn dat je als mens geboren bent en niet als een smerige pier of mol. Alhoewel ik Piertje en Moffel van Schooltv vroeger wel super inspirerend vond...

moffel en piertje

Oke. Nu weer even serieus.

Check dit filmpje voor een korte intro over dankbaarheid van internet marketeer en motivator Gary Vaynerchuk

... en hiernaast is er nog een Tedx filmpje die ik je niet wil onthouden over waarom je elk moment dankbaar wil zijn. Dit filmpje check ik zo nu en dan om mezelf hieraan te herinneren: 

... ik check deze filmpjes ook nog af en toe om mezelf eraan te herinneren en om energie te krijgen. 

En zoals Tony Robbins mooi zegt:

Gratitude is the antidote for fear. The antidote to anger is gratitude. You can't feel fear or anger while feeling gratitude at the same time.

Tony Robbins

#18: Richt Je Op Je Doel

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Wat doet een Torpedo?

Een doel raken.

Wat doet een torpedo als het doel beweegt?

Zijn koers veranderen.

Dit kunnen wij mensen ook. Stel je gooit een glas rode wijn over je date heen. Dat is vervelend.

Wat doe je dan?

Je richt je weer op je doel:

Namelijk de mooie dame voor je beter leren kennen en een leuke tijd samen hebben.

Kijk. Soms gebeuren er vervelende dingen. Waardoor je zelfvertrouwen een klap in het gezicht krijgt. Wat je dan doet is uitzoomen. Je doel bekijken en je koers aanpassen.

#19: Wees Positief

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Ik bedoel dit niet op een hippie flower power manier. Maar op een praktische realistische manier. 

Iedereen weet dat stress en negatieve gedachtes slecht voor je zijn. En niet alleen voor jezelf, maar ook voor iedereen in je omgeving.

Ik ken niemand die zich graag omgeeft met pessimistische mensen. Ze slurpen energie en voegen vaak nul waarde toe aan je leven.  

Oke. Ik heb twee zelfvertrouwen oefeningen om je zelfvertrouwen te vergroten. De eerste is simpel. Wat doe je als je ergens over klaagt?

Bedenk een situatie die 100 keer ergers is dan jou situatie. Zoals iemand die totaal verlamd is en blind. Bedenk dan hoeveel geluk je eigenlijk hebt. Dan besef je hopelijk dat je geen recht op klagen hebt.

De tweede manier duurt wat langer (7 dagen). ​Het heet 'The Mental Health Diet', waarin je leert om binnen een week tien keer zo positief te worden.

#20 Doe Leuke (Spirituele) Dingen

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Waar heb ik het dan over?

Dansen, gamen, tapas eten, bier drinken, schaken, voetballen en ga zo maar door.

Maar zorg dat het iets is wat JIJ leuk vindt. Dit vergroot je zelfvertrouwen om de volgende redenen:

  • #1: Leuke dingen geven je energie en een gelukkig gevoel. Misschien ben je wel eens verliefd geweest en vond je alles in het leven super mooi.

    Als verliefdheid gelijk staat aan XTC, dan staat leuke dingen doen gelijk aan een biertje. Hierdoor gaat alles een stuk makkelijker.
  • #2: Wanneer denk je dat je meer zelfvertrouwen hebt? 

    Scenario 1: Je hebt de hele week voor je uit zitten staren op de bank.

    Scenario 2: Je bent wezen voetballen met je vrienden en hebt een nieuwe sparerib tent uitgeprobeerd. 

... Precies. Scenario 2 uiteraard. 

Wolf Oefening: plan minimaal één keer per week wat leuks (elke dag mag ook).

Deel 5: Algemene Oefeningen #21-27

#21: Oefening Baart Kunst

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Ik weet dat je waarschijnlijk een hekel aan dit gezegde hebt. Want het wordt vaak op de minder leuke momenten gezegd:

Als je van je fiets valt als klein kindje. Of als je met die verdomde zwembandjes moet zwemmen.

Kijk. Als jij oefent om je met meer zelfvertrouwen te gedragen, dan zal dit op een gegeven moment een gewoonte worden. Hierdoor zal het op de lange termijn een tweede natuur worden. 

Er zullen altijd nieuwe situaties onstaan in je leven. Waar je misschien weer moet leren om je met zelfvertrouwen te gedragen.

Maar één ding is duidelijk:

Oefening baart kunst. Ook met zelfvertrouwen.

En zoals Zig Ziglar zei: 

Repetition is the mother of learning, the father of action, which makes it the architect of accomplishment.

Zig Ziglar

#22: Meten Is Weten

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Een duidelijk verschil tussen mensen met en zonder zelfvertrouwen is dat de mensen met zelfvertrouwen dingen bereikt hebben.

Komt dit door het zelfvertrouwen?

Geen idee.

Maar wat deze mensen vaak doen is hun successen meten en in de gaten houden. Stel je wilt 10 kilo aan spiermassa aankomen. Dat kan. Weet je of je 10 kg bent aangekomen zonder op de weegschaal te staan?

Nee. Je ziet misschien dat je gespierder bent geworden. Maar of het 10 kg is? Geen idee.

Dus als jij je successen niet meet. Weet je ook niet of jij je doel bereikt. Dit wil je graag weten zodat je het kunt veranderen of ze opnieuw kan afspelen voor meer zelfvertrouwen.

#23: Stop Nooit Met Leren

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Er is een rede dat Bill Gates 600-1000 pagina's per dag leest. Bill Gates 50 boeken per jaar. Mark Cuban 3 uur per dag leest.

Ze zijn hongerig voor succes en hebben een gezonde dosis zelfvertrouwen. 

Kijk. Je kunt je zelfvertrouwen altijd blijven vergroten. Dit doe je het snelste door de leren van de meest succesvolle mensen op deze aarde.

Doe je dit niet? Dan sta je stil en stilstand betekent achteruitgang. 

Kijk niemand is perfect. Maar uit het feit dat jij probeert te leren en jezelf probeert te verbeteren, krijg je zelfvertrouwen.

Je kan dan tegen jezelf zeggen.

Ik ben niet perfect, maar ik ben mezelf wel constant aan het ontwikkelen dat de beste en meest zelfverzekerde versie van mezelf.

#24: Leer Één Vaardigheid Als Een Baas

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Waarom heeft een ridder meer zelfvertrouwen dan een boer? Ze zijn beiden sterk. Maar de ridder weet dat als het erop aan komt... Hij de boer in een gevecht zou kunnen doden.

Dus waarom heeft hij zelfvertrouwen?

De ridder beheerst een vaardigheid: Vechten.

Tegenwoordig hoef je niet meer te vechten. Alhoewel... Daar denken de ridders in het volgende filmpje anders over:

... maar goed. Waar het om gaat is dat als jij een vaardigheid bezit, dan kun je daar geld mee verdienen en andere mensen mee helpen. 

Dus mocht er iets zijn. Dan ben je waardevol voor mensen. Grotere kans dat ze je helpen.

Dit geeft jou een grotere kans op een prettig leven en dus meer zelfvertrouwen.

#25: Heb Goede Vrienden

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Wanneer is zelfvertrouwen belangrijk?

Als je in de shit zit of iets engs moet doen.

Niet als je een presentatie moet geven voor slapende baby’s.

Daarom zijn op klote momenten goede vrienden goud waard.

Simpelweg omdat ze je kunnen ondersteunen en aanmoedigen. 

Dus heb je nog geen vrienden waar je door dik en dun op kan vertrouwen?

Wolf OefeningGa op zoek naar een of twee goede vrienden die je meer zelfvertrouwen geven. 

#26: Reis

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Dit is nog eens een leuke tip om je zelfvertrouwen te vergroten. Ga op reis. Het liefst naar een onbekend land waar je de taal niet spreekt. Slaap in hostels, tenten en op het vliegveld.

Ken jij iedereen in een vreemd land? Nope. Daarom heet het een vreemd land.

Wat betekent dit:

  • Je komt in nieuwe situaties.
  • Je bent in een andere cultuur.
  • De gewoontes zijn anders.
  • Je ziet mensen nooit meer.

Dit is behoorlijk oncomfortabel soms en het geeft je de mogelijkheid om hier mee te oefenen.

Het geeft je de kans om aan jezelf te bewijzen dat jij je in allerlei situaties kan redden.

Wolftip: Reis alleen.

#27: Op Jezelf Wonen

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Net als met reizen leer je door op jezelf te wonen hoe je onbekende situaties oppakt. 

Je leert simpelweg om jezelf in leven te houden. ​

Het klinkt misschien negatief. Maar je ouders zullen ooit dood gaan. Je vrienden zullen verhuizen of samen gaan wonen.

Jup. Dit gaat ooit gebeuren bro. Dus dan is het fijn als je weet dat je voor jezelf kan zorgen.

Kan jij de wasmachine gebruiken en je belasting aangiften doen zonder je mams tien keer te bellen? Ja? Mooi.

Zo. Dat waren de 27 zelfvertrouwen oefeningen om je zelfvertrouwen te vergroten.​

Met welke oefening ga jij beginnen om je zelfvertrouwen te vergroten?

Leave a comment: